HandFotKnäAxelOsteoporosHöftIntyg

Ont i foten – Orsaker och behandling

En åkomma som vi ofta träffar på vår mottagning är hälsporre/plantarfasciit.

Hälsporre kallas den skada som drabbar senstråket under foten. Syftet med senstråket är att stödja hålfotens båge och hindra denna att sjunka ihop vid belastning. Vid stillastående och vid varje steg vi tar uppstår dragbelastning i senstråket och dess fästen samt tryckbelastning från underlaget mot fästet i hälbenet. När denna belastning blir för stor uppstår skada och smärta, vilken vanligtvis placerar sig i framkant under hälens inre sida vid gående och stående.

I hälen kan man också få akillestendinit som är en av flera vanliga benämningar för inflammation i hälsenan. Hälsenan fäster vid den stora vadmuskeln (triceps) på baksidan av underbenet och det är denna sena man kan se och känna som en tjock sträng på baksidan av fotleden.

Att få ont i hälsenan är vanligt, särskilt i samband med fysisk aktivitet som hopp och löpning. Smärtan kommer ofta i samband med att man har tränat på ett annat sätt än tidigare.

Många, speciellt otränade eller äldre personer, kan också få ont i hälsenan när de har promenerat längre än vanligt eller har olämpliga och ostadiga skor. Risken för besvär ökar för den som är överviktig.

Inflammation i hälsenan beror, med andra ord, inte på bakterier eller virus utan på slitage eller överansträngning av olika slag. Själva inflammationen som finns i början håller sällan i sig längre än en vecka. Men ibland kan besvären sitta i längre än så.

De flesta blir snabbt bättre med behandling.

Marschfraktur – stressfraktur i foten

Om du belastar kroppen mycket eller tränar väldigt hårt kan det uppstå små sprickor i ett av kroppens ben. De kallas stressfrakturer och uppstår plötsligt efter en längre tids belastning. En vanligt förekommande stressfraktur i ett av de små benen i foten kallas marschfraktur.

Namnet marschfraktur kommer av att man förr ofta såg sådana skador hos militärer som marscherade långa sträckor.

Marschfrakturer är vanliga hos personer som tränar mycket, exempelvis långdistanslöpning. Om du har benskörhet kan du få en marschfraktur efter en ganska måttlig ansträngning, till exempel av en längre promenad.

Marschfraktur kan göra väldigt ont men den läker utan behandling.

Det vanligaste symtomet är att det gör ont i foten när du går. Ibland kan foten svullna. Du kan också ha ont i foten när du vilar.

Om man har ont i framfoten vid belastning så kan det bero på tunn fettkudde under framfoten. Det drabbar ofta äldre kvinnor. Man kan också ha en nervknuta i framfoten.

Mortons neurinom

Mortons neurinom, syndrom eller sjukdom kallas den skada som drabbar en nerv i framfoten och som då genererar en smärta i främre delen av foten och ut mot tårna. Det kan utöver smärta även förekomma nedsatt känsel i tårna. Vanligast är att smärtan placeras mellan tå nummer tre och fyra, men ibland kan det även förekomma i andra tår. Man vet inte exakt vad det är som göra att nerven skadas, men nedsjunkna främre fotvalv som leder till ett ökat tryck på nerven tros vara en del i problematiken. Detta kan försöka behandlas med hjälp av till exempel ortopediska skoinlägg, pelotter eller fotriktiga skor.

Smärtan och/eller känselbortfallet ökar oftast vid aktivitet, och blir lite bättre vid vila. Kvinnor i medelåldern drabbas i högre utsträckning än män.

Hallux valgus

Hallux valgus är en felvinkling av stortån som innebär tryck i skor och tryck på närliggande tår. Lindriga fall kan behandlas med skoanpassning medan svårare fall kan opereras.

Hallux rigidus

Hallux rigidus betyder stel tå och beror på artros i stortåns grundled. Det ger smärta vid belastning. Ibland har man både hallux valgus och hallux rigidus.

Hammartå

Hammartå är en formförändring i en eller flera tår, oftast tå nr 2. Det innebär också tryck i skon och kan opereras med ett mindre ingrepp.

Har du ont i foten och behöver hjälp?

Upplever du smärta i foten och behöver hjälp och behandling kan du höra av dig till oss. Hör av dig till oss via telefon genom att Ringa: 08-31 60 02. Vi finns centralt i Stockholm och du är välkommen med eller utan remiss.